הכנת צוות למחנה

כל מדריך הוא גם חניך, כיצד לקחת אותם בחשבון ולהכין את הצוותים השונים במחנה?

המחנה מהווה מעין חלון ראווה בו אתם וצוות המדריכים מציגים את שלל הערכים והיכולות של התנועה. הוא דורש סדר וארגון והרבה עבודת הכנה מצידך וכמובן מצוות ההדרכה שהוא למעשה הפנים אותם החניכים פוגשים בכל שעות היממה. עם לחץ מהלימודים ושאר דרישות של חיי החברה, צוות ההדרכה יצטרך את תשומת ליבכם המלאה על מנת שתגיעו למחנה מוכנים ככל האפשר.

המחנות התנועתיים מהווים מעבר לזמן כיף מהשגרה היומיומית, גם נקודת שיא בתהליך החינוכי שלנו עם החניכים והמדריכים הצעירים. מחנות הקיץ הם כלי – זהו זמן שחשוב להציב עבורו מטרות חינוכיות ואופרטיביות לתנועה והפעילות שלנו כשליחים ושליחות, וכן להתכונן אליו מראש גם ברמה החינוכית וגם ברמה הלוגיסטית. כחלק מהפעילות של החניכים, גם הצוות המוביל, המתפעל והמדריך במחנה חשוב לא פחות, וזה המקום שלנו בשליחות לראות איך אפשר לגייס אותם לא רק לקיום המחנה אלא גם לתהליך החינוכי אותו אנו רוצים להעביר את התנועה והקהילה כחלק מהשליחות. אפשר לחשוב על איזה הזדמנויות אנחנו נותנים לאנשים במחנה? כמה אחראיות אנחנו מאצילים? ומה המקום של השליח/ה בהכנות למחנה, במחנה עצמו ולאחריו.

הנה כמה נקודות לשים  

מיפוי ואיוש תפקידים במחנה
יעשה כמובן ביחד עם הצוות המוביל ולאור שנים קודמות. הנסיון שלכם כמובן יביא איתו זוויות ראייה חדשות והזדמנויות לברוא בעלי תפקידים חדשים שלא היו עד כה והזדמנות גם לבחון ולשאול את התפקידים המסורתיים מה מטרתם וכמה התפקיד משמעותי. זה יעזור גם לצוות להבין או אפילו להגדיר מחדש כל תפקיד. איוש התפקידים במחנה משימה לא פשוטה שיכולה להשפיע במידה רבה על אופי המחנה. יש מדריכים שירצו תפקידים שלא מתאימים להם ולהיפך, ייתכן ותצטרכו לשכנע מדריכות מסוימות שיש להן את היכולות למלא תפקיד שהן לא חשבו עליו.

דגשים מקצועיים לצוות ההדרכה
זה כמובן משתנה ממקום למקום, אבל הרבה פעמים המדריכים בעצמם הם ילדים. הם צריכים ללמוד איך לנהל את הזמן המוגבל שלהם, הם צריכים לתכנן פעולות ברמה ההדרכתית והלוגיסיטית ומעל הכל להיות דוגמה לחניכות והחניכים. כלים מקצועיים שיגיעו מהנסיון שלכם יכולים להיות הבדל משמעותי בין מחנה טוב ללא טוב של מדריכ/ה.
כמו כן חשוב מאוד לקבוע כללי התנהגות לצוות המוביל וצוות המדריכים. הצוות המוביל בראשותכם הוא דוגמה חיה לאיך מתנהגים בתוך קהילת המחנה. אולי התזכורת שזו היא קהילה – תסייע להבין את חשיבות הכללים. המחנה הוא מרקם אנושי בו אנחנו לומדים לחיות ולכבד אחת את השני. הכללים במובן רב, שומרים עלינו ומתווים את הדרך המקובלת להתנהגות. כמובן שלצוות ההדרכה יש פריבלגיות שאין לחניכים אבל אין צורך לנפנף בהן אל מול החניכים.
על כן יש חשיבות רבה לתיאום ציפיות מהצוותים המובילים במחנה, מה תפקידם ואחריותם, וכן מה כללי ההתנהגות.

הכנות פרקטיות לצוות מחנה

  1. מעבר על חוברת הדרכה במחנה – כדאי לאגד את לו"ז המחנה ומערכי הפעילויות השונות בחוברת הדרכה מרוכזת. הדבר מאפשר סדר וארגון לצוותי המחנה השונים, התכוננות מראש וצמצום סיכונים ושכחה. מומלץ לעשות ישיבת הכנה ומעבר על חוברת ההדרכה ככה שכולם יודעים מראש מה צפוי לקרות בכל רגע במחנה.
  2. דילמות סימולציות למקרים שעלולים לקרות במהלך המחנה  – פעילות נחמדה שאפשר לערוך בהכנה, כמובן בהשתתפות הצוות. לבקש מהם שיביאו מקרים משמעותיים שהם זוכרות וזוכרים ממחנות בהם היו חניכים או מדריכים – לאו דווקא טובים ולהתנסות בסימולציות של "מה היית עושה" בכדי ללמוד כיצד לנהוג במהלך המחנה או לפחות להבין איפה ישנן דילמות בהן אין נכון או לא נכון.
  3. סיור בשטח – אם הדבר מתאפשר כדאי לקחת אנשי צוות חדשים (ואולי גם את עצמכם) לשטח המחנה, להכיר את תוואי השטח, המבנים השונים העומדים לרשותכם, למפות אזורים בעלי סיכון או לחשוב איך אפשר לנצל את השטח בצורה הטובה ביותר. יש הבדל דרמטי להגיע למחנה בפעם הראשונה כשכבר מכירים את השטח מאשר אם לא מכירים בכלל.
  4. ערכי התנועה – מיפוי צוותי על ערכי התנועה וכיצד הם באים לידי ביטוי בכל חלק במחנה: אם בכללי התנהגות, דוגמא אישית של המדריכים במהלך הזמן החופשי, סדר וניקיון אחרי כל ארוחה/פעולה, בחירת השירים שמלווים את המחנה. ככל שהערכים יבואו לידי ביטוי בכל חלק, כך המשמעת וכללי ההתנהגות יהפכו לנורמה.

 

🏕️ תזכרו גם להנות במחנה! 🏕️

בהצלחה!

האם תרצו לראות עוד תכנים כאלו?
כןלא
TalPress פיתוח אתרים בוורדפרס

שלום אורח.ת!